Abans de començar vull deixar clar que aquest debat se surt
d’un altre més important, que és el model global d’organització econòmica
capitalista. De tot això potser no en caldria parlar si aquesta organització econòmica
fos més justa a tots els nivells. Territorialitzar l'economia és en certa manera absurd quan els peixos grossos, les grans fortunes i grans empreses que mouen els milions davant dels nassos d'Hisenda sense que els engaltin, no estan pas territorialitzats.
Dins de la possible planificació política del PP per fer
front al que ells anomenen el desafío i que aquí anomenem procés, hi ha el tema
de les balances fiscals. Hom es tranquil·litzà fa poc quan li va arribar la
informació de que a Europa les balances fiscals dels estats es calculen com
s’han vingut calculant fins ara. Neutralitzades (això és, comptant-hi les
despeses de l’administració per la via del deute públic) i amb resultats
plausibles, que confirmen la tesi durant molts anys acceptada de la solidaritat
interterritorial. Aquestes balances fiscals són les que per exemple donaven un
dèficit del 4% del PIB a Baviera, i aproximadament del 8% a Catalunya. El fet
de que es publiquessin durant les legislatures de Zapatero va fer que alguns estudis xifressin els diners que marxaven de Catalunya cap a
Madrid com a impostos, talment com la resta de Comunitats Autònomes, i els
diners que tornaven, en forma d’inversions, despeses i transferències a la
Generalitat. El cas és que la xifra resultant era bastant sucosa (al voltant de
16.000 milions d’€ l’any), i durant anys ha estat un poderós argument
independentista, amb astracanades com ara que en ser independents tothom podria
tenir accés a mil o dos mil € by the face. Com si un estat sortís gratis i l’elit
econòmica i social catalana que ho ha permès durant decennis no hi tingués res
a veure.
La notícia aquests dies és que el PP ha decidit canviar-ho
ara per un nou sistema que ha encarregat a tècnics fiscals del seu entorn i confiança. Han
ideat una nova manera de calcular les balances fiscals – comptes públics
territorialitzats, en diuen – per poder invertir la situació i negar el dèficit
fiscal català. Aquí és on entra la meva tranquil·litat del principi: a Europa se
segueix calculant com fins fa poc, de manera que és la manera a priori correcta
i més acceptada, quedant-se el govern del PP sol en la seva defensa. Jo no sóc
economista, però un camp d’estudi que admet coses com ara l’enginyeria fiscal, que
s’usa en les altes esferes de les finances i els negocis per tal d’intentar
esborrar el rastre de les transaccions, i evitar pagar impostos per exemple, no
genera gaire confiança entre els no iniciats. Malgrat això, interpreto que si a
Europa la majoria de països amb bona premsa ho calculen així, serà per alguna
cosa. De fet, bé que a can Gènova ningú s’havia preocupat gaire de les balances
fins ara. El problema que veig, és que la primera reacció unionista amb el procés
ja iniciat era titllar les actuals balances fiscals del 8% de dèficit com un
constructe economicista, un retorçament tergiversat d’una realitat alterada,
per cuinar unes xifres que graciosament donaven la raó als independentistes. Un
argument en la via conspiranoica de Catalunyatrix. Espanya ens roba.
Aquest argument s’ha autoconfirmat. Amb un altre constructe
economicista de nom diferent, i amb una explicació feixuga que en Sala i Martín
i companyia hauran d’explicar i resumir al Divendres de TV3 d’aquí a unes
quantes setmanes, el PP ha aconseguit per una banda afirmar el que volia
(encara que sigui amb poca o nul·la credibilitat) i per l’altra que ara sigui
l’independentisme el qui acusi l’unionisme amb el mateix argument
enverinadament invertit: les noves balances fiscals són un constructe
economicista i tergiversador, una cuina de xifres on qui mana és l’economista,
i no la realitat de les matemàtiques. Això permet de sembrar el dubte sobre les
balances fiscals anteriors, encara que estiguessin ben calculades i
reflectissin fidelment la realitat: la majoria som uns ignorants sobre això, i
l’unionisme ha aconseguit en petita mesura anul·lar l’argument del diner fàcil,
ja que ha aconseguit equiparar les antigues balances fiscals a quelcom semblant
al que el mateix unionisme titllava de fals.
Personalment, en el fons opino que l’argument poderós del
tema de les balances fiscals no és tant la xifra, sinó el raonament que hi ha
al darrere. En primer lloc, la solidaritat interterritorial existeix, és una
constant. Es xifri en un milió amunt, o un milió avall, si uns territoris
generen més impostos que uns altres és obvi que el reequilibri final surt en
perjudici del que més genera. Això en el fons no és un argument en si, és el
que s’espera de qualsevol persona si es viu en comunitat; el problema és que no
es permeti a cada part decidir què vol fer. En segon lloc, tots els impostos
que genera un territori repercutiran millor al territori que els genera si
aquest se’ls autogestiona. La confirmació fefaent d’això últim són els furs
bascos i navarresos. En tercer lloc, el que ens permet assegurar que a Espanya
Catalunya hi perd diners és la mera condició de ser part d’un altre tot més
gran que nosaltres, i amb més necessitats, de manera que els territoris amb més
teixit econòmic contribueixen a un bé comú més o menys desinteressadament.
D’aquí en penja un altre argument veritablement poderós: la mala gestió durant
trenta anys de suposada democràcia solidària interterritorialment fan que
Catalunya vegi la seva aportació malgastada, i per tant inútil. Amb la xifra
total de les últimes dècades s’hauria pogut reactivar el teixit industrial de
Lapònia, almenys. I el que permet assegurar que és millor autogestionar-se és
que la mida dels estats – el seu preu – no és allò important, sinó la vitalitat
de la seva economia. En el fons, l’autogestió significa que qui la fa ja sap
què li convé, i què no. En aquest sentit, els excessos en infraestructures de
la època de la bombolla immobiliària – també presents a Catalunya, cosa que evidencia el que deia de que això se surt del debat més gros – aguditzen aquesta
sensació negativa de malgastament dels diners de les comunitats més
contribuents a la despesa pública; sobretot quan el model és el radial i elitista, que obeeix a interessos polítics i no a necessitats reals.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada